Aprilia Shiver 750

Italský naháč v českém dešti Bezpečná jízda podle dešťové mapy

Aprilia Shiver 750Aprilia Shiver 750
Tak jsme se po nějaké době zase vrátili k testování motocyklů. K novinářské práci, která tak trochu prolíná s prací kaskadéra a zkušebního jezdce. Ale není to tak horké – jde spíše o subjektivní jezdeckou zkušenost. Nemůžete točit nebo psát o motocyklu, na kterém jste nejezdili. V tomto případě šlo o typického italského představitele střední třídy naked bikes – tedy lidově česky „naháčů“. Rozhodně jsem se necítil jako na nudistické pláži a v sedle se rozhodně nenudil. Jednak proto, že na nudistických plážích tolik neprší a druhak proto, že s takovou motorkou nuda rozhodně nehrozí.

Má sportovní střih i srdce. Tomu je podřízeno všechno. Ostře řezaný moderní design má v sobě pořád charakter staré dobré Itálie. Nevím přesně kde a v čem – ale já to tam prostě cítím. Když nastartujete dvouválec (úhel 90°, kapalinou chlazený, objem 750 ccm, výkon 70 kW / 95 koní, kroutící moment při 7250 ot. /min. 79 Nm) už vám to bublání trochu probublává i adrenalin. Můžete si zvolit jednu ze tří map charakteristiky motoru – i za jízdy, pomocí spínače startéru. Sportovní, turistickou a do deště. Je to fakt znát! Vzhledem k počasí i k mé zodpovědnosti k zapůjčeným strojům jsem zvolil dešťovku. I tak se nezapřel sportovní charakter dvouválce. Je to navíc jeden z prvků bezpečnosti – každý, kdo někdy jezdil na trochu silnějším dvouválci ví, jak co dokáže motocykl po prokluzu zadního kola na mokru. A to i ve větší rychlosti, při brutálnějším podřazení nebo razantnějším přidání plynu.

Na Shiveru vám zaimponuje několik zajímavých momentů. Zadní kyvná vidlice má seřiditelnou pružící jednotku po pravé straně. Umožnilo to zkrátit rám a druhou stranu využít pro svody výfuků. Jejich koncovky efektně trčí hned pod sedlem. Takže se pod něj vejde fááákt jen malé nářadí a bastanza! Nadstadardní v této kategorii jsou seřiditelné páčky a pancéřové hadičky. Výhodou pro začínající jezdce je možnost přihlásit Shivera i v "přiškrcené“ – respektive „neotevřené“ verzi na řidičské oprávnění na motocykly do 25 kW. Jinak je motocykl opravdu spartánský. Na úsporné přístrojovce najdete všechny informace palubního počítače. Podvozek se chová spíše sportovně – to pochopitelně záleží i na seřízení zadní tlumící jednotky. Velmi příjemný zážitek, za který děkujeme společnosti A Spirit Praha ve Vrbovce!

Foto Tomáš Malý