Dolce vita ve Slaném

Přes Kanpur na prázdniny do Říma Šedesát orgasmů za litr Domácí pivo a píp(a) show zdarma

LML Star DeLuxe

Sladký život ve Slaném připomínal nádherný skútr LML, zaparkovaný přímo před zahrádkou pivovaru Antoš. Vyvolával asociace s „Prázdninami v Římě“ a dalšími slavnými italskými filmy, ve kterých byly pravidelně obsazovány do významných rolí také skútry Vespa. A pakliže někomu připomínal slavný typ PX, který právě sjel z výrobní linky, tak je to správně. Ta výrobní linka je ovšem v indickém Kanpuru. A protože výrobcům, kteří kdysi kompletní licenci i s výrobní linkou koupili, skončilo moratorium na evropský trh, mohli jsme si užít tuto malou testovací jízdu.

Skútr je osazen modernějším čtyřtaktním motorem o obsahu 151 ccm, který je v podstatě nesmrtelný. Na jeden litr opravdu ujedete 60 kilometrů! Dopřával jsem si celé odpoledne ježdění a když jsem po přepnutí na rezervu ujel ještě asi pět kilometrů, do plné jsem tankoval za sto pět korun. Po dálnici jede spolehlivě kilíčko a táhlé kopce, které vedou na trase Praha – Slaný po silnici dálničního typu, jel osmdesátkou. Pravda, na řazení pomocí otočné rukojeti se spojkou, stejné, jako u starého dobrého Stadiona, si musíte prostě zvyknout. Ale funguje přesně a vy máte navíc oproti Stadionu k dispozici čtyřstupňovou převodovku. Motor má prima krouťák, takže při jízdě po silnici dojde na trojku málokdy. Zadní brzda, ovládaná pedálem, funguje velmi dobře, stejně jako přední kotoučovka. Pérování není nejměkčí, což vůbec nevadí a naopak potěší milovníky sportovního a syrovějšího stylu jízdy. Skůtr je živý, poslouchá, příjemně se vede, všechny ovládací prvky jsou jednoduché a opravdu fungují. Kruhová přístrojovka je přehledná a najdete na ní opravdu všechny údaje, které potřebujete. Rychloměr a tachometr, kontrolku světel, blinkrů i ukazatel stavu paliva. Na ten ovšem po nějakém tom kilometru nedůvěřivě zíráte. Ne, že by nefungoval, ale šťáva neubývá! Takže spotřeba kolem dvou litrů na sto kilometrů není reklamní blábol, ale příjemná realita. Zamykací přední schránka, která navíc umožňuje pohodlný přístup k žárovkám předních blinkrů zevnitř, vůbec není tak malá, jak by se mohlo zdát. Podsedlový prostor sice skútr nemá, ale zato vám na levém boku pod krytem nabídne klasické rezervní kolo i s ráfkem, který pomocí pěti matek namontujete pohodlně dopředu i dozadu. Navíc je uprostřed rezervy uložena dobře přístupná baterie – stačí totiž odjistit páčku a odejmout boční kryt, který je na dvou „šteftech“, z nichž jeden obstarává i kontakt na zadní blinkr. Takže žádné dráty. Stejný princip má i pravý kryt motoru. Zamykací výklopné sedlo má pod sebou palivový uzávěr s poctivě těsnící kovovou aretací. Klíček zapalování zároveň zamyká krk řízení. Jedna z věcí, která opravdu nadchne milovníky retro stylu je, že karosérie je opravdu PLECHOVÁ! A když si uvědomíte, že ceny tohoto nádherného fungujícího stroje času začínají už na 59 000,- Kč, tak je to opravdu sladká lahůdka pro „Dolce vita“ znalců. Zejména dvoubarevné verze Vintage Bicolor s mnoha chromovanými doplňky a pneumatikami s bílými boky jsou fakt k sežrání!

No, a když už váš skútr „chlastá“ tak málo, můžete si o to víc dopřát i vy. Pivovar Antoš, který vaří opravdu dobré a vyhlášené domácí pivo, přišel s novinkou. Tak například patnáctilitrový soudek piva si na skútru LML Star v pohodě odvezete. Zvlášť, když na něm budete mít nádherný chromovaný přední nebo zadní nosič. A ještě vám k němu v pivovaru zdarma půjčí ruční pípu! Pokud máte víc kamarádů nebo plánujete větší rodinnou oslavu, je k dispozici celá modelová řada větších objemů jednoválců až do 50 l sudu. Chlazení vzduch nebo voda podle vašich možností. A nebo vám profesionální chladící zařízení v pivovaru půjčí za tři stovky. Věřte mi, že s tímhle pivem vždycky zabodujete! Ať už to bude Antošův ležák – což je poctivá dvanáctka, polotmavá třináctka, černá dvanáctka nebo speciálně svrchně kvašená Slánská pšenka. Na to dám hlavu. Nepropálenou, i s ventilama!

Standa Berkovec, foto Jiří Jaroch

Info: LML Czech, Pivovar Antoš

LML Star DeLuxeLML Star DeLuxeLML Star DeLuxeLML Star DeLuxeLML Star DeLuxeLML Star DeLuxeLML Star DeLuxeLML Star DeLuxeLML Star DeLuxeLML Star DeLuxeLML Star DeLuxeLML Star DeLuxe

Historie LML

Historie společnosti LML India Ltd. se datuje od konce sedmdesátých let, kdy v Kanpuru na severu Indie vznikla společnost pod původním názvem Lohia Machines Ltd. pro výrobu zařízení na produkci syntetických vláken.

V osmdesátých společnost podepsala smlouvu s italským koncernem Piaggio za účelem výroby nevybraných modelů pro asijské trhy. Prvním a dodnes nejznámějším modelem této produkce je Vespa 100 XE, což je indická verze velmi populární Vespy PX s manuální převodovkou. Následně byla produkce rozšířena o další modely Vespa s dvoutaktními motory většinou s motorem 150 ccm.

Na počátku devadesátých let společnost již vyráběla licenční Vespy pod vlastní značkou LML. Velmi oblíbeným modelem byl zejména typ LML Star, který se v Indii v mnoha variantách vyrábí dodnes a patří mezi nejúspěšnější modely značky. Skútrům LML nikdy nechyběly hlavní přednosti jejich italských předloh – účelný a zároveň elegantní design, jednoduchý, ale výkonný dvoutaktní pohon s originálním manuálním řazením čtyř rychlostí na levé rukojeti, příjemné jízdní vlastnosti a vysoká míra užitnosti.

V roce 1999 Piaggio ukončilo spolupráci a výrobce LML nahradil agregáty Piaggio novými motory od jiných dodavatelů.

V současné době LML India vyrábí skútr STAR DeLuxe, přičemž nejoblíbenější jsou zejména modely s úspornými čtyřtaktními motory vykazujícími při podstatně nižší spotřebě benzínu oproti dvoutaktům i vyšší výkon a kroutící moment. Od roku 2010, po vypršení 10-ti letého moratoria na dovoz skútrů LML do Evropy po ukončení spolupráce s Piaggiem, zaznamenává výrobce úspěchy právě i na italském trhu a začíná expandovat po celé Evropě.

LML India - historie