Piaggio MP3 Hybrid

Elektrika nebo spalování? Obojí! Výhody kombinovaného pohonu Ekonomika provozu Městské aglomerace a mýtné

Piaggio MP3 Hybrid

První test pozoruhodného stroje v ČR
Jsem rád, že s kolegou a kamarádem Ing. Jaroslavem Švehlou, prezidentem Mobility Clubu, jsme měli možnost jako první v ČR vyzkoušet tento pozoruhodný třístopý stroj s kombinovaným pohonem. Rád bych za to poděkoval společnosti Moto prestige, s.r.o.

Protože geniální tříkolový podvozek s hydraulicko – mechanicko – elektrickým systémem předního dvoukola od Piaggia už je dostatečně znám, nebudu se jím v našem prvním subjektivním testu zaobírat. Snad jen to, že koncern Piaggio udělal vynikající tah s modelem, který nepatrným rozšířením rozchodu předních kol umožnil legislativně jízdu na tomto MP3 i těm, kteří nemají řidičské oprávnění na motocykly. A také to, že jsem si znovu uvědomil, že tímto konstrukčním počinem přispěli Italové k velkému zvýšení bezpečnosti jízdy všem uživatelům MP3.

Jaké jsou první dojmy z typu Hybrid? Spalovací motor by mohl být silnější a elektromotor taky. Nojo, to je první dojem. Ale potom vyzkoušíte jeden ze čtyř módů, volitelných na displayi – hubrid power. To znamená kombinace spalovací stopětadvacítky a elektromotoru. A najednou to jede jak z praku! A to ještě nevíte, že na ujetí 60 kilometrů vám stačí jeden litr benzínu! Kromě zpátečky na elektriku, kterou ocení a kterou okamžitě zpohodlní každý motorkář (zejména se slečnou za sebou), můžete za jízdy přepínat ještě mód hybrid charging a samostatný mód pro čistý pohon elektřinou, kdy se spalovací motor automaticky vypne. A obráceně – při přepnutí z elektriky na jeden ze dvou módů se spalovacím motorem se skútr sám nastartuje. Elektromotor jede maximálkou tak kolem třiceti kilometrů a ujedete na něj něco kolem dvaceti. To na popojíždění v centru naprosto stačí, stejně jako na popojíždění v kolonách nebo manévrování při parkování. V módu dobíjení opravdu čitelná ručička ukazatele stavu baterií ukazuje, že dobíjíte. A v kombinovaném režimu jsem ujel kolem padesáti kilometrů a ještě nebylo vybito. Takže najednou zjistíte, že se s tím dá skvěle pracovat a kombinovat režimy jednak s ohledem na provozní náklady, ale také s ohledem na městská centra nebo památkové zóny měst. A to ani nemluvím o tom, co k nám brzy přijde – placení mýtného v centrech měst za všechna motorová vozidla se spalovacími motory. Piaggio MP3 Hybrid je na to připraven. A navíc s ním všude vzbudíte zaslouženou pozornost, to mi věřte!

Standa Berkovec


Piaggio MP3 HybridPiaggio MP3 HybridPiaggio MP3 HybridPiaggio MP3 HybridPiaggio MP3 HybridPiaggio MP3 Hybrid


První skútr s mixáží pohonů – Hybridní technologií v ČR

Název „Hybrid“ budeme nyní vidět nejen na autech, ale i skútrech. Piaggio obohacuje svůj revoluční tříkolový podvozek na typech MP3 o Hybrid.

Hybridní technologie těží ze synergie výhod spalovacího motoru (benzín) a elektrického motoru (elo). Výsledkem je krátkodobě vyšší výkon než u srovnatelného stroje podle objemu spalovacího motoru a nižší spotřeba. Pohony se tak vzájemně vykrývají svými výhodami – benzín výkonem, elo spotřebou a emisemi.

První hybridní skútr v Čechách, jsme měli na pouhý víkend a zde je náš náhled na tuto novinku.

Zde máte srovnání.

Skútr-hybrid dosahuje hodnoty emisí: oxidu uhličitého (CO2) 40 g/km-dojezd 60km na 1l benzínu oproti klasickému skútru pouze s benzínem: 90g/km-dojezd 26,0 km/l. Piaggio Hybrid ve zkoušené podobě zacíluje na městský provoz a proto osloví mladé kluky a holky. Usnadní jim provoz oproti klasickému skútru – o 20% kratší brzdnou dráhou, parkovací brzdou, stabilitou při jízdě, blokací podvozku 3 kol umožňující pohodlné stání při čekání na zelenou s nohama na podlážce a zároveň i parkování. Vychytávkou je dvojitý klakson – počítá se s jízdou v centru měst (pojezdové části pěších zón). Jde o skoro tiché upozornění: „Pozor za vámi je bezhlučný elektroskútr“!

To jsou klady.

Hybrid skútr je ale umístěním dalšího motoru (elo) oproti klasické verze s pístovým motorem o 41kg těžší. (241kg celý skútr, vč. nádrže na 12l benzínu).

Jak vyváží hybridní technologie tuto nevýhodu?

Elektronickým VMS (Vehicle Management Systém), jehož řídící jednotka je pod sedlem. VMS je ovládán řidičem, který má k dispozici 4 druhy jízdních režimů. Dva hybridní + 2 elektrické. A zde je parketa pro technické nadšence a fajnšmekry. Díky tlačítku HY Tech si sami navolíte jízdní režim:
a/ Hybrid Power – nejrychlejší režim – pohon benzínem i elo z baterií (Využití pick-up efektu při razantním startu na křižovatce (benzín/elo), kdy se potřebujete rychle vzdálit od rozjíždějícího se okolí.).
b/ Hybrid Charge – pohon benzínem bez elo (to se za jízdy dobíjí baterii)
c/ Electric – pohon na elo (jedete jenom na baterie)
d/ Electric Reverse – couváte pohonem elo + zvukový signál o couvání.
Všechny zmíněné varianty pohonů jejich zbývající kapacitu můžete sledovat na přístroji vpravo.

Pohon se skládá z jednoválcového 125 cm3 čtyřtaktního motoru se vstřikováním a katalyzátorem, , chlazený kapalinou/Euro 3 – (benzín) s 11 kW/16Nm a elektromotoru (elo) = (benzín/elo) o výkonu 2,6 kW/15Nm, který je uchycen přímo na zadním kole.

Navýšení váhy je znát, skútr je „živý“ pouze ve spojení s elektromotorem. Máte k dispozici cca 14 kW, ale hlavně 31Nm kroutícího momentu! Tato kombinace – jako tzv. městský cyklus - benzín/elo Vám vystačí na dojetí cca 30 km. Samotné elo vystačí pouze na cca 25 min jízdy, s max. rychlostí cca 20 km/h. Dojezd pouze benzínem odhadujeme na cca 300km.

Prostorově je hybridní Piaggio MP3 uspořádáno, jak je vidět – baterie/ Lithium jsou pod sedlem, spolu s kabelem a zástrčkou na 220V/16A plug-in dobíjení, které umožňuje ráno vyjet s již nabitou baterií po cca 3 hod nočním dobíjení. Baterie jsou testovány na ujetí 30.000 km (ekvivalent 1.500 dobíjecích cyklů).
Jízda s tímto novým Piaggiem je opravdu zajímavá a proto Vám doporučujeme si jej vyzkoušet, budete-li mít k tomu někdy příležitost! Až budete na tomto skútru sedět, vzpomeňte, že první hybridní vůz postavil Čech. Buď František Křižík nebo také „Čech“ z Vratislavic nad Nisou, Ferdinand Porsche, v roce 1898.

Ing. Jaroslav Švehla, foto J. Švehla Mobility Club,o.s. a materiály Piaggio Group