SPYDER – nová dimenze na třech kolech

Aktivní bezpečnost a elektronika Revoluce ve třetí dimenzi Nové jezdecké zážitky

Can-am Spyder
Malý comeback... píše se rok 2009 a my testujeme Spydera

Spyder 1a

Zkuste zapomenout na všechno, co jste kdy slyšeli o motocyklech, čtyřkolkách, tříkolkách, skútrech se dvěma koly vpředu nebo dálnicích s vyklápěcími opěrnými koly. Potom k tomu přidejte adrenalin z jízdy na sportovním motocyklu, zabezpečovací kontrolní systémy nejmodernějšího auta a pohodlí velkých cestovních cruiserů na dvou kolech. Pak se možná přiblížíte představě o tom, co je to SPYDER - silniční tříkolka, vytvářející novou kategorii třístopých motorových vozidel. Ale nejlepší je prostě si Spydera vyzkoušet. Protože jsou věci mezi motorkářským nebem, peklem a zemí, které prostě pouhým slovem popsat nejdou.

První dojem je důležitější než poslední sbohem

Spyder je krásný. Dlouhý. Budí respekt. Trochu obavu z ovládání. Zvědavost. Všechno je jinak. Ovládání sekvenčního řazení na pohodlný dosah palce a ukazováčku levé ruky. Palec řadí nahoru, automatika a ukazováček dolů. Pokud totiž nemáte potřebu si podřadit tak, jak se to hodí právě teď vám, udělá to za vás při brzdění nebo dojíždění ke křižovatce systém automaticky. Přestože jde o poloautomat, na řídítkách nehledejte páčky brzd jako na skútru nebo čtyřkolce. Jeden jediný pedál ovládá všechny tři brzdové kotouče a pochopitelně pomocí chytré elektroniky dávkuje vyváženě brzdný účinek na přední kola a zadní kolo. Startovacím klíčkem zároveň otvíráte přední zavazadlový prostor a odklápíte sedlo, pod kterým je palivový uzávěr. A spolujezdce kromě pohodlného sedla a madel potěší i polohovatelná opěrka.

Spyder 1b

Svalovec a jeho nervový systém

Ocelový rám a sportovní zavěšení kol tvoří úžasně harmonický a fungující celek. Dlouhý ozubený řemen dokáže na zadní kolo (225/50 R15) perfektně přenést 106 koní a 104,3 Nm (při 6 250 otáčkách) z véčkového a dvěma kapalinovými chladiči chlazeného dvouválce Rotax o zdvihovém obejmu 998 ccm. O distribuci brzdné síly a přesné a efektivní brzdění se stará elektronický systém EBD, který zabraňuje také poklesnutí přední části vozidla. Pochopitelně je zde také antiblokovací brzdový systém ABS. O aktivní bezpečnost se dále stará stabilizační systém vozidla VSS, systém kontroly a optimalizace trakce pro rovnováhu za jízdy TSC, systém kontroly stability předcházející převrácení vozidla ve smyku SCS, posilovač řízení vyhodnocující situaci podle rychlosti, točivého momentu a úhlu natáčení kol DPS. A proti zlodějům ochrání digitálně kódovaný bezpečnostní systém DESS.

Spyder 1c

Bezpečný sex ve třech

Přesněji řečeno - na třech. Po dlouhé době jsem si zase zařval do helmy. Je to úžasný stroj! Na ovládání řazení jsem si zvykl rychle, na řídítka bez páček a brzdění pomocí centrálního pedálu trochu pomaleji. Vžité rekce člověk z hlavy nevymaže. To se ovšem vyplatilo v případě zkušenosti ze čtyřkolek a vysedání. V zatáčkách je to pohodlnější, než trochu silové natlačení stroje rukama jen přes řídítka. Ale díky posilovači řízení to jde překvapivě lehce. Elektronické systému jsou neskutečné - není to jen "blbuvzdornost", ale hlavně bezpečná jízda za všech situací. Ostré i táhlé rychlé zatáčky, rozbité silnice kdy hrozí nebezpečné nadskočení relativně lehkého stroje - to všechno elektronika řeší za vás. Zrychlení z nuly na stokilometrovou hranici trvá jen něco málo přes tři vteřiny - přesněji za 3,2 sec. Maximálku jsem jel 189 km/h, ale myslím, že motor měl ještě rezervu. A moje resumé? Jsem nadšený ze všeho nového. Ale nejsem jen vyznavačem adrenalinu, ale také propagátorem bezpečné jízdy na motocyklech. A právě z těchto tří hledisek mě SPYDER zaujal. Je to opravdu hravý a bezpečný adrenalin. S tímto strojem budete vždycky středem pozornosti. Ale hlavně SPYDER se stane středem pozornosti vás samotných. Okouzlí vás, chytí a už nepustí!

Návrat na místo činu

Tak tohle jsme napsali v květnu 2009, kdy jsme měli možnost otestovat prvního Spydera u nás. Bylo nám potěšením otestovat i prvního jeho cestovního brášku, který byl přivezen do ČR. Všechno platí, ale přibyla spousta pohodlí, hudba a další technické finesy. Všude vzbuzoval zaslouženou pozornost. Přivezli jsme ho ukázat také na motorkářský sraz Moto Wims do Třebíče – jako vzor nových inovativních technických řešení pro bezpečnou jízdu. I tam byl oceněn a u stánku projektu „Jízda o život – Nemyslíš, zaplatíš“ bylo stále o čem diskutovat. A tak jsme se s Jirkou Jarochem vrátili i na stejné místo u slánské vodárny v lesoparku Háje.


Verze SPYDER RT Techno

Přináším tedy opět subjektivní zkušenost s touto cestovní verzí pozoruhodné tříkolky Spyder RT Techno. První, co vás upoutá a co odlišuje sportovní verzi, je mohutnější přední partie se světly a větrným štítem. Součástí této designové sekce jsou i zpětná zrcátka s integrovanými směrovými blikači a jinak řešená spodní část s náfuky vzduchu. Další, pro cestovatele nesporně sympatickou odlišností, jsou tři integrované kufry. Dva boční a jeden horní, který zároveň objímá opěrku sedla spolujezdce se stereo reproduktory audio soustavy. Pochopitelně má i přípravu na iPod. Otvírání všech kufrů je řešeno centrálně – to je velmi praktické – a uvnitř jsou navíc vyvedeny velmi komfortně. Když k tomuto zavazadlovému prostoru přičtete slušně veliký přední kufr, určitě objemem předčíte i některá malá auta. Nespornou výhodou cestovní verze je pohodlné a prostorné sezení pro jezdce i spolujezdce. Komfortní sedadla jsou opravdu příjemná a když k tomu přidáte ještě vyhřívané rukojeti a madla spolujezdce, jste jako v pokojíčku i při nevalném počasí. Komfort umocní i nášlapné plochy a kapotáž, která chrání kolena pilota. Velmi příjemný je i podvozek s nastavitelnou mírou tuhosti pro sportovnější nebo více cestovní a měkčí jízdu. Pochopitelně za jízdy, kdy indikaci perfektně vidíte na multifunkčním displayi. Pohodlí přispěje i elektricky stavitelný větrný štít, který je naprosto průzračný a umožňuje tak pohodlnou jízdu v zákrytu celé jeho plochy. Tedy shrnuto a podtrženo, neodvolávám co jsem nikdy neodvolal – i tato cestovní verze Spydera vás okouzlí. A máte-li rádi dlouhé cesty, okouzlí vás i to, že na Spyderu se dá s motocyklovými zážitky cestovat pohodlněji a jinak. Ale i cestovní verze stále zůstává i výjimečná, drsná a extravagantní.

Foto Jiří Jaroch, info: www.ctyrkolky-bce.cz

Can-am SpyderCan-am SpyderCan-am SpyderCan-am SpyderCan-am SpyderCan-am SpyderCan-am SpyderCan-am SpyderCan-am SpyderCan-am SpyderCan-am SpyderCan-am SpyderCan-am SpyderCan-am SpyderCan-am Spyder