Taška do školy

Aixam – auto pro patnáctileté Mopedauto a mobilita ve městě Evropská legislativa je divná Za 2,9l na sto!

Aixam GTO

Konečně jsem dojel do Drnova do společnosti Auto Roch – a že to máme ze Slaného daleko! Je to tak trochu moje ostuda, že jsem dříve nevyzkoušel fenomen, který mě okouzlil už před lety. Testoval jsem tehdy francouzský městský náklaďáček MEGA a začal se zajímat o osobáčky AIXAM. Nenadchlo mě jen to, že v nich mohou jezdit už patnáctiletí (ŘP na malé motocykly), ale také to, že se jedná o ideální auto do města. Je to podle evropské terminologie prostě MOPEDAUTO. Nezatěžuje tolik ani ekologii, ani prostupnost dopravy, ani parkování. V Praze s ním můžete dokonce parkovat v modré zóně. Jen musíte vydržet neznalost homologačních předpisů některých policistů a vytrvale psát na zadní sklo „JSEM MOTORKA!“. Nemluvě o tom, že nezatěžuje ani vaši kapsu. Díky dvouválcovému naftovému motoru Kubota má spotřebu maximálně do tří litrů. Za pokuty za překročení rychlosti nezaplatíte ani litr, ani stovku. Omezovač zajišťuje maximální rychlost 50 km/h. S autíčkem sice nesmíte na dálnici, ale za to se můžete kochat a poznávat nové cesty. Jako se to stalo mě – a to jezdím trasu Slaný - Praha už 35 let nejrůznějšími samohyby. Od motorek, dakarských speciálů, dodávek nebo elektrických skútrů. Mimochodem, elektrický AIXAM už je také ve hře a možná v téhle hře Češi a Moraváci překvapí!

Ve městě je to fakt SUPER!!! Díky variátoru jste na rozjezdu na křižovatce rychlejší, než průměrné auto s manuálním řazením. Auto je mrštné, má díky vynikajícímu podvozku a malé váze velmi dobrou manipulovatelnost, přední kotoučovky a zadní bubnové brzdy jsou víc než dostatečně účinné. Při parkování potěší kromě malých rozměrů i zadní couvací čidlo. Ovládání je standardní, jako u jakéhokoliv jiného auta. Boční okna jsou komfortně na elektrické ovládání. Vnější osvětlení je víc než dobré. Navíc jsou použita efektní led diodová obrysová světla. Velikost kufru i celého vnitřního prostoru vás překvapí, stejně jako perfektní polo závodní sedačky s bočním vedením, které je příjemné a při delší jízdě neunaví. Tvůrci designu evidentně mysleli na majoritní cílovou skupinu, které je autíčko určeno. Efektní probarvené plasty a plasty s věrnou nápodobou uhlíkového vlákna, spojlery, atrapy výfuků – prostě to vypadá prďácky. Praktické se jeví i otevírání kufru zevnitř, a to mechanicky. Centrální zamykání je samozřejmostí, stejně jako rádio a zabudované repráky. Potěší i spousta odkládacího prostoru a kapsy ve dveřích. Na menší rychlost při přejezdech mezi městy si rychle zvyknete. Navíc v kopcovitém terénu se zatáčkami, který u nás není ojedinělý, nikoho nezdržujete. Kubota si to totiž uhání padesátkou z kopce, po rovině i do táhlého kopce. Cena je dána pochopitelně druhem výroby i tím, že AIXAM se vyrábí ve Francii. Ale radost a užitná hodnota, kterou za to dostanete, je více než adekvátní. Škoda jen, že v Evropské unii jsme si sice rovni, ale někteří rovnější. Například v sousedním Rakousku můžete s AIXAMEM jezdit, i když propijete papíry nebo už vám je pro dlouhověkost neprodlouží. Stejné je to například i s elektrickým skútrem GUEWER CITY, na který u nás musíte mít řidičák na malý motocykl do 50 ccm a v Rakousku se bere jako moped bez ŘP. Jinak se AIXAM vyrábí ještě v silnější verzi a těžší kategorii pro sedmnáctileté. Uhání devadesátkou a je osazen buď naftovým motorem o obsahu 700 ccm nebo pětistovkovým benziňákem.

Velký ohlas sklidil červenáček na tradičním srazu Jawáč v Jizbici u Čechtic, kam jsem dojel v pohodě po ose. Stánek akce Besipu "Jízda o život" navštívilo přes dva tisíce lidí. Aixam ohodnotili jako mnohem hezčí auto pro patnáctileté než to, které před několika lety vyrobila také Jawa.

V každém případě je to pro mě skvělá zkušenost a jisté přehodnocení vžitých konvencí městské a příměstské mobility. Nejsem sám – důkazem je stále větší počet Aixamů, prodaných u nás oficiálním zastoupením nebo dovezených ojetých – nejvíce právě ze zmíněného Rakouska. Považuji to i za jistý prvek bezpečnosti pro začínající řidiče. Určitě je bezpečnější, získávat zkušenosti jako řidič takového malého auta než v sedle malého motocyklu. A tak jsem opravdu rád, že jsem do Drnova do společnosti Auto Roch konečně dojel!

Standa Berkovec, foto: Jiří Jaroch, info: info@aixam.cz, info@auto-roch.cz

Aixam Showroom; Černokostelecká 118; 108 00 Praha 10
+420 312 525 661 (telefon); +420 312 526 908 (fax); +420 736 480 128 (mobil)



Aixam GTOAixam GTOAixam GTOAixam GTOAixam GTOAixam GTOAixam GTOAixam GTOAixam GTOAixam GTOAixam GTOAixam GTO