Lodě na vodě

Vltava plná překvapení Mezinárodní premiéry v Praze Osmdesátkou pod Vyšehradem Petanic – loď z 2 685 lahví

Lodě na vodě

Dobrý vítr zavál na Vltavu, pravda! Přesněji – mezi Železniční a Palackého most. Už třetí ročník veletrhu Lodě na vodě, jehož odborným garantem byla Asociace prodejců a výrobců lodí a lodního příslušenství (APL) a pořadatelem letos společnost Mascotte, přilákal kromě dobrého větru i deset tisíc návštěvníků, odbornou veřejnost i zájemce a vystavovatele z Německa, Polska a Slovenska. Pochopitelně i domácí – celkem se jich na veletrhu prezentovalo 91 na ploše přes 2500 metrů čtverečních.

Projekt Lodě na vodě vznikl na základě požadavku výrobců a prodejců lodí (nejen členů APL), s cílem podpořit rozvoj tohoto specifického oboru, ale i jeho propagaci pro nejširší veřejnost v České republice. Koncepce veletrhu je inspirována obdobnými přehlídkami a veletrhy v zahraničí, např. Barceloně, Janově, Helsinkách, Hamburku a dalších městech.

Záštitu nad tímto veletrhem převzalo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Statutární město Praha, agentura Czech Turism a Městská část Praha 2. Hlavním partnerem byla společnost Mercedes-Benz Česká republika s.r.o. Oficiálním partnerem potom Allianz pojišťovna a.s.

Na Rašínově nábřeží vznikla mezi sjezdem u Palackého mostu a výjezdem u Vyšehradského tunelu na čtyři dny půlkilometrová marína, ve které bylo opravdu co ke koukání a obdivování. Na veletrhu jsme zažili mnoho pozoruhodných českých premiér – například: Adventure Centrum předstasvilo HOBIE Mirage Adventure Island-Tandem, Autostyl - Jaroslav Janko přivezlo na Vltavu Speedoboat® 249XS, 250RXS, 250GXS - Malá vodní plavidla pro každého. Skvělá zábava na vodě! Speedoboat je ideálním společníkem pro vodní sporty.

Boat Master s.r.o. člun - Model X 25 - Značky MasterCraft. Značka MasterCraft ovládá již dlouhá desetiletí světovou špičku člunu pro vodní lyžování a wakeboarding. Úkolem tažného člunu na wakeboarding je také vytvořit mohutnou vlnu s ostrou hranou, na které předvádějí jezdci své triky. BOATSERVICE představil Stingray 235 CR - nový sportovní člun s unikátním designem a samozřejmě s nejnovějším patentovaným trupem Z-plane III. Generace.

Společnost Czech Marine s.r.o. přivezlo novinku - Drago 29. Drago 29 IB je loď, která nabízí tolik vnitřního místa, jako lodě větších rozměrů od konkurence díky zajímavému konstrukčnímu řešení, které v maximální míře využívá vnitřní kajutový prostor.

Ekolo.cz přivezlo celou řadu elektrických a skládacích kol. Například ELFIN znamená "hbitý, rtuťovitý, uličnický, čilý". Jedno z nejlehčích elektrokol v české premiéře.

HONDA MARINE představila na veletrhu poslední model francouzské značky Cap Ferret 720TC timonier cruiser i svůj praktický pracovní katamaran, sloužící jako výborná platforma pro obytný hausboat.

MARITIME s.r.o. představil perfektně zpracované německé plachetnice DEHLER 29. V případě lodě DEHLER 29 se jednalo o národní výstavní premiéru.

O.A.K. s.r.o. - OAKBay přišla s americkými novinkami evropského trhu – super-sportovními čluny Allison. Vyzkoušeli jsme si osmdesátikilometrovou rychlost pod Vyšehradem – Šemík by se divil a Bivoj žasl!

Společnost Olympus Czech Group, s.r.o. na veletrhu představila fotoaparát Bluetooth® model - Olympus PEN E-PL2 s podvodním pouzdrem PT-EP03 a také fotoaparát XZ-1 s podvodním pouzdrem.

RAL - vodní skútr - model GTX Limited iS 260. Reest CZ s.r.o. na veletrhu předvedla obložení vířivky Softub z umělého ratanu a bezúdržbové terasy WPC vhodné pro mola či jiné vodou namáhané plochy.

Společnost Schön Boot s.r.o. se pyšnila modelem Quicksilver ACTIV 675 OPEN, který byl zvolen vítězem - evropská motorová loď 2011.

V doprovodném programu, jehož moderování nám bylo svěřeno, se střídaly moderované přehlídky lodí, originální indonéské dračí lodě, historické gigové osmiveslice, (které byly zároveň pozvánkou na 98. ročník Pražských primátorek), exhibice wakeboardu, vodních skútrů, Petanicu II (loď vyrobená z 2685 prázdných PET lahví od Mattonky), křty odborných knih (IFP Publishing&Engineering s.r.o. - kniha První pomoc na palubě), cvičení Zumby, odborné a populární přednášky, soutěže pro děti, losování návštěvnických anket a soutěž o Loď veletrhu a další a další aktivity...

Součástí byla i Prague Catamaran Speed Regatta - Regata a jachtařská show sportovních plachetnic a Mistrovství ČR Catamaran Match Race – mistrovství České republiky ve dvojboji katamaránů lodní třídy Tornado. Objevila se tam kompletní česká katamaránská špička a přední vropské posádky, včetně současného nejlepšího českého oceánského jachtaře Davida Křížka. Ten na veletrhu získal při závodech titul mistra ČR.

Exhibici na vodním skútru excelentně předvedl Jaroslav Tirner - nejlepší český freestyler. Prostě se pořád něco dělo. Například v sobotu 16. 4. byla na Vltavě mezi mosty 81 lodí! Slečna, která to správně tipla – nebo spočítala – vyhrála přívěsný motor. Společnost Skippers Club by Dutch Masters nabídla na veletrhu možnost naučit se ovládat obytnou motorovou loď a potkat PEPKA KANÁLNÍKA, holandskou obdobu PEPKA NÁMOŘNÍKA.

K takové události, jako je veletrh Lodě na vodě, bezesporu patří i společenský večer. Ten se odehrál na palubě dvoumotorové 54 metrů dlouhé lodi Classic River, která byla spuštěna na vodu v šedesátých letech v Hamburku a po kompletní rekonstrukci interieru dělá radost turistům v Praze. Jako přednášková platforma sloužila paluba lodi Czech Boat, na které jsme přivítali i novináře na krátké plavbě Prahou při tiskové konferenci.

Přednášky a semináře byly taky pěkně pestré - například Antikorozní systémy (způsoby ochrany) využitelné na rekreačních a sportovních plavidlech. Problematika svařování materiálů používaných při výrobě sportovních a rekreačních plavidel. Dovolená v (nejen) Holandsku na lodi bez kapitánských zkoušek. Na palubě s/y Eternity do St. Petersburgu, 6 000 námořních mil kolem severní Evropy a nebo La Grace vyplouvá. Ta poslední – replika historické brigy z 18. století, dlouhá 32,3 m s plochou plachet 364 metry čtvereční – je pozoruhodná tím, že na té původní se plavil první opravdový český námořník Augustin Heřman. Ve službách Západoindické společnosti několikrát přeplul Atlantik a později s La Grace začal přepadat španělské obchodní lodi. Takže, jak vidno i ze současné české politiky, pirátství má u nás dlouhou historii! Mimo mnoha jiných prodejních stánků a cateringu mohli příchozí navštívit i speciální veletržní Botique nebo Adventure centrum s plovoucími grily nebo kajaky Mirage, na kterých si mohli zasoutěžit.

O pohodový hudební doprovod se postaral Jazzový kvintet PalmJam a Lukáš Čermák (piano a zpěv). Na vodě Vltavy bylo ve dnech 14. až 17. dubna opravdu živo a jsme rádi, že jsme byli u toho. Prostě, dobrý vítr!

Standa B.


www.lodenavode.cz, www.mascotte.cz, www.panoramas.cz, www.mojeterasa.cz, www.LaGrace.cz


Lodě na voděLodě na voděLodě na voděLodě na voděLodě na voděLodě na voděLodě na voděLodě na voděLodě na voděLodě na voděLodě na voděLodě na voděPetanicLodě na voděLodě na voděLodě na vodě


Petanic - historie z láhví od Mattonky

Historii Petanicu a lodí z PET láhví „Made in Svoboda - Přelouč“, lze rozdělit do několika částí. V té první přichází přeloučský muzikant a recesista Standa Svoboda na „fígl“, kterak lze pomocí jednoduchého triku spojit prázdné láhve od minerální vody Mattoni a vytvořit tak univerzální stavební prvek.

V části druhé se Standa spolu s manželkou Miladou pouští do stavby prvního plavidla - kanoe Mattoni I. Ta je v srpnu roku 2008 slavnostně spuštěna na vodu, aby všem dokázala že měl Standa pravdu když prohlašoval, že ne aluminiu [jak tvrdil kolega Cimrman], nýbrž igelitu patří budoucnost.

Příští vývoj poznamenal Svobodovic kamarád Petr Novotný který prohlásil, že loď bez motoru je jako svíčková bez knedlíků. Další plavidlo v pořadí, Petanic I, již proto bylo poháněno malý kašlajícím zázrakem jménem Tümmler, motorkem, který kdysi okopírovali východoněmečtí soudruzi od soudruhů západoněmeckých. Petr jej koupil [alespoň to tvrdí] od jednoho rybáře v Měchenicích a Petanic I s ním absolvoval svoji první zahraniční cestu - plavbu po Baťově kanálu ve slovenské Skalici.

V loňském roce ovšem našel své místo na zádi Petanicu I. pětikoňový Johnson a s ním jsme také vyrazili do Prahy na minulý ročník výstavy Lodě na vodě, kam jsme byli pozváni panem Danielem Hagenem, majitelem společnosti Dutch Masters. Loď i posádka tady byly vodu milujícím publikem přijaty opravdu vřele a to ještě kromě nás nikdo netušil, že se v Přelouči, u Svobodů na zahrádce, začíná pomalu rodit Petanic II.

Zatím poslední etapu našeho polyethylenového dobrodružství vlastně také odstartoval Daniel Hagen. Přijel se jednou do Přelouče svézt a když vylézal z lodi, řekl: „Kluci, trochu to zvětšete, přidělejte tomu malou kajutu a v létě s tím vyrazíme do Amsterodamu na Sail.“ Slíbili jsme mu to, ale když jsme se potom na internetu podívali co to vlastně ten Sail je, začaly nás obcházet mrákoty. Nicméně, dobrá věc se podařila a tak toto plavidlo brázdilo vlny velkého kanálu před amsterdamským hlavním nádražím, mezi obřími stroji čtyřstěžníky, parníky, vojenskou flotilou, a tisíci jiných lodí a lodiček z celého světa. Zlatým hřebem pak byla akce s nevyslovitelným názvem „Piermachocheltocht“ - několikahodinová exhibiční jízda kuriózních plavidel středem Amsterdamu. Velmi nás potěšilo, když jsme se dozvěděli, že se této prestižní jízdy, sledované mnoha tisíci diváky, oficiálně zúčastnilo jen jedno jediné registrované české plavidlo - Petanic II.


Petanic II - technicko technologické parametry

Použitý materiál:

PET láhev od minerální vody Mattoni cca 2 685 ks
PET fólie smršťovací cca 30 roliček
PET pásky na kabely spojovací cca 3 balení
PET hadice cca 100 bm
PET deska na špici cca 10 kg
dřevo cca 50 kg


Ostatní materiál - vruty, mořidlo, lak, lana, úchytky, madla, fendry, stožárky na vlajky. Pohon a řízení - 2 taktní benzínový motor Johnson 5, lanovody, převodka řízení, volant.

Délka cca 400 cm
Šířka cca 160 cm
Hmotnost cca 250 kg